دستگاهی که نظارت بر تزریق انسولین را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 آسان تر می کند

10 دسامبر 2018 - تعداد بیماران دیابتی وابسته و غیر وابسته به انسولین در جهان، به 415 میلیون نفر رسیده است و انتظار می رود تا سال 2040 به 600 میلیون نفر افزایش یابد. اگر درمان آنها به درستی انجام نشود، این افراد با خطر عوارض عروقی، عصبی و حتی مرگ بیشتری مواجه می شوند. پروژه ی INSULCLOCK  اتحادیه اروپا، یک راه حل برای کمک به مدیریت این بیماری است.

دستگاهی که در این پروژه توسعه یافته است، سیستم Insulclock است که می تواند به هر نوع از قلمهای یکبار مصرف انسولین متصل شود و آن را به یک قلم هوشمند تبدیل کند. سپس با استفاده از یک نرم افزار موبایل، بیمار می تواند به طور خودکار از میزان، نوع و ساعت تزریق انسولین خود در طی روز و روزهای قبل مطلع شود. Insulclock علاوه بر ثبت اطلاعات، زمانی که قلم انسولین مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند دمایی که قلم انسولین در معرض آن قرار گرفته است، را اندازه گیری و ثبت کند تا از فساد احتمالی انسولین در معرض دماهای بالا یا پایین جلوگیری نماید.  

آقای  Sánchez-Pascuala، هماهنگ کننده ی این پروژه، و مدیر عامل شرکت سازنده ی Insulclock توضیح می دهد: تمام اطلاعات توسط سیستم Insulclock جمع آوری و ثبت شده و با متخصصین غدد درون ریز، مربیان و مراقبان دیابت که در ارزیابی بیمار در زمان واقعی دخیل هستند، به اشتراک گذاشته می شوند.

آقای سانچز پاسکالا، گفت: این سیستم برای پاسخ به نیازهای بیماران تولید شده است. او که بیش از 20 سال است که به دیابت مبتلا می باشد، متوجه شد که او همیشه نمی تواند زمان، مقدار و نوع انسولینی را که باید تزریق کند یا اینکه اصلا تزریق را انجام داده است یا خیر بیاد آورد و متوجه شد که او تنها شخصی نیست که با این مشکل مواجه است. بنابراین تصمیم گرفت تا راه حلی برای این مشکل و سایر مشکلات مرتبط با بیماریش پیدا کند و هدف او بهبود کیفیت زندگی خود و سایر بیماران دیابتی بود.

این تیم برای ساده تر و ایمن تر کردن مدیریت دیابت اشتیاق فراوانی دارد، آنها معتقدند که دستگاه کوچک آنها سبب افزایش کیفیت زندگی میلیون ها فرد دیابتی و افزایش تبعیت آنها از درمان، از طریق ردیابی تزریق انسولین می شود. این دستگاه بسیار کوچک است و تغییری در نحوه استفاده بیماران از قلم انسولین ایجاد نمی کند. برخی از انواع قلمهای انسولین در حال حاضر از این دانش بهره برده و داده ها را ثبت و به روزرسانی می کنند، تا آماده ی به اشتراک گذاری با متخصصان مراقبت های بهداشتی باشند.

این پروژه یک کارآزمایی بالینی با دانشگاه Emory در آتلانتا (جورجیا، ایالات متحده آمریکا) به رهبری دکتر Guillermo Umpìérrez است. آقای سانچز پاسکالا می گوید: ما می خواهیم نشان دهیم که این ابزار ساده به بیماران کمک می کند تا بطور موثری درمان با انسولین را ادامه داده و HbA1c  خود را کاهش دهند. Insulclock تمام این اطلاعات را جمع آوری می کند و آن را در برنامه ی تلفن همراه ثبت می کند، و به صورت خودکار برنامه ی تزریق ، دوز انسولین و ساعت تزریق را برای بیمار پر می کند. ما همچنین می خواهیم نشان دهیم که این دستگاه می تواند به نیازهای مراقبتی هر روزه ی بیماران پاسخ دهد. دو آزمایش بالینی دیگر بر روی Insulclock   در اروپا در حال شروع است: یکی با گروهQuiron (بنیاد جیمنز دیاز) در همکاری با Comunidad de Madrid و دیگری کارآزمایی بالینی با بیمارستان General de Segovia در اسپانیا است. در حال حاضر تولید این محصول تکمیل شده است و برای خرید در دسترس است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-12-device-insulin-easier-diabetes-patients.html